Året som gått

2015 blev ett speciellt – och turbulent – år i stadsdelsnämndspolitiken. För första gången sedan 2006 befann sig vi moderater oss i opposition – och för första gången någonsin fick Miljöpartiet politiskt ansvar i Spånga-Tensta.
Det senare gick sådär.

Vi har haft en majoritet som trumfat igenom det ena konstiga beslutet efter det andra med beslutet om att uppföra en ”laglig graffitivägg” till en kostnad av 850 000 kronor som den märkligaste. Jag har varit med i stadsdelsnämndspolitiken i tio år och jag har aldrig hört en enda medborgare – inte en enda – som efterlyst någon graffitivägg. Tvärtom finns det ett brett stöd i stadsdelen för att Spånga-Tensta ska vara klotterfritt. Det märkliga med beslutet var dessutom att kostnaderna för projektet mångdubblades under loppet av mindre än två veckor och att farhågorna om ökad nedskräpning och mer klotter totalt ignorerades av majoriteten.
Nu ska det tydligen sökas bygglov för projektet och har majoriteten ”tur” kan väggen vara uppe under våren 2016. Jag garanterar att – när vi vinner valet 2018 – blir en av våra första åtgärder att ta bort graffitiväggen och återinföra nolltoleransen mot klotter.

Ett annat märkligt beslut – eller icke-beslut – handlade om föreningsbidragen. Ett illa förberett ärende från majoritetens sida fick återremitteras och stadsdelens föreningar har fortfarande inte fått några medel inför 2016. Det anmärkningsvärda var att ärendet var så illa förberett att de föreningar som var med under nämndens sammanträde i december närmast unisont uttryckte motstånd. Låt mig nämna några exempel; en förening – Unga Örnar som ju står socialdemokratin nära – fick i förslaget fyrdubbelt så mycket i stöd som de ansökt om. Andra föreningar som föreslogs få stöd hade inte lämnat in det underlag den nya majoriteten själva beslutat skulle vara krav för att de skulle kunna tilldelas stöd.

Slutligen vill jag nämna Miljöpartiets motstånd mot kameraövervakning i Spånga och i Tensta. Polisen har bett om detta för att bättre klara av sitt uppdrag att trygga stadsdelens medborgare och minska kriminaliteten i området. Mp är emot – för att ”Järva inte ska bli en öppen anstalt” eller ”vi ska inte fokusera på upplevd trygghet”. Det är häpnadsväckande argumentation. Såväl vi moderater – som övriga Alliansen – kommer göra allt vad vi kan för mer kameraövervakning i stadsdelen under 2016 – helt enkelt för att det är absolut nödvändigt för att öka tryggheten, minska brottsligheten och lagföra fler kriminella.

Lägg därtill stadsdelsnämndssammanträden som slutat i totalkaos och en majoritet som inte vill lyssna vare sig på oppositionen eller medborgarna – och man får en rätt bra överblick över den lokala politiken 2015.
Vi kommer fortsätta bedriva en aktiv oppositionspolitik även det här året. Under året kommer vi arbeta särskilt mycket med trygghetsfrågorna och dessutom lägga fram ett trygghetspaket under våren. Det är på tiden att vi tar ett samlat grepp om trygghetsfrågorna för hela stadsdelen. Vi kommer dessutom bevaka ekonomin noggrant och syna majoritetens bristande satsningar på kärnverksamheterna och avsaknad av kontroll på budgethållningen.

Jag tror på ett gott år för oss moderater i Spånga-Tensta – men jag lovar att majoriteten, i första hand företrätt av Miljöpartiet, kommer få det svettigt!

/Ole-Jörgen Persson
Gruppledare för Moderaterna tillika vice ordförande i Stadsdelsnämnden